Формування адекватної самооцінки дитини
Як занижена, так і завищена самооцінка – це крайнощі, яких варто уникати, так як вони позбавлені об’єктивності.
Для формування адекватної самооцінки дитини важливо:
- Приймати дитину такою, як є, з усіма фізіологічними
і психологічними даними.
- Не порівнювати дитину з іншими дітьми, ні в її
присутності, ні без неї. Можна порівнювати лише з власними досягненнями дитини:
“раніше було так, а зараз вже так, ти набагато просунувся”, “тепер вже в тебе
виходить краще” і т.д .
- Спокійно реагувати на будь-які дії, які вибиваються
з Вашого уявлення про прекрасне: розбив чашку, розсипав те, що ніс, неохайно
налив, приклеїв і т.д., приймаючи факт, пояснюючи небезпеку і ризики, але не
принижуючи дитину та її здібності.
- Позитивно схвалювати (хвалити) хороші вчинки і
виконану роботу, а також висловлювати прикрість, якщо домовленості про
виконання певної роботи не були дотримані.
- Вчити дитину брати відповідальність на себе за свої
дії: стежити за порядком на столі, збирати портфель до школи, сумку на заняття,
отримані оцінки, зауваження. Пояснювати, що результат її роботи залежить від
прикладених зусиль, тому потрібно працювати і бути наполегливим у своїх
стараннях.
- Не вимагати, а просити про допомогу: не «ти повинен
мені допомогти”, а “допоможи, будь ласка”. Також і щодо Вашої допомоги в
діяльності дитини: не “дай я сама”, а “дозволь я тобі допоможу”.
- Заохочуйте ініціативність у справах: хоче допомогти
по дому, взяти участь у догляді за молодшим братиком чи сестрою.
- Уникати всіма способами навішування ярликів (про це
є окрема стаття).
- Висловлювати тільки об’єктивну критику стосовно
вчинків і справ дитини, не переходячи на підвищений тон без вагомої на те
причини, давати можливість висловитись дитині і почути її;
- Пояснювати, що помилятись – це нормально!
Помиляються всі, хто хоче чогось досягти, так як вони працюють, а в роботі
буває те, що ти ще не вивчив дуже добре, тому допускаєш помилку.
Немає коментарів:
Дописати коментар